people.com
Om du är som jag och besatt av att hålla jämna steg med dina favoritkändisar, vet du att det kan vara riktigt svårt när deras serie slutar och vi måste vänta ytterligare ett år (kanske mer) innan vi ser dem igen. Lyckligtvis finns det ett bra sätt att fördriva tiden medan vi väntar: att läsa underhållningsnyheter.
Det finns många underhållningsnyhetskällor där ute, så det kan vara svårt att bestämma vilken man ska välja. Naturligtvis finns det inget behov av att välja bara en. Men det skadar aldrig att ha en standardkälla, ett val, för att få det senaste scoopet i underhållningsnyheter. Så vilken är rätt för dig?
Ta först reda på vad du letar efter på en underhållningsnyhetssida. Letar du främst efter filmnyheter? Vill du hålla dig på toppen av takten i musikbranschen? Gillar du kändisskvaller? Eller är du mer av en Netflix-binger som behöver veta vilka program som görs och släpps, och när? När du har räknat ut vad du specifikt letar efter, fråga dig själv några frågor om det. Vill du till exempel veta om kommande utgåvor eller specifika detaljer om aktuella shower? Vill du ha filmbetyg eller låttexter? Beroende på dina svar på dessa frågor kan olika underhållningsnyhetssajter vara bättre lämpade för dig.
Innan du bestämmer vilket underhållningsnyhetsutlopp du ska använda måste du ta reda på vad du vill ha från dem. När du väl vet vad du letar efter blir det en enkel process för att lära dig vilka nyhetskällor som tillgodoser dina intressen och vilka som inte gör det. Jag är här för att hjälpa till med det.
Vi kommer att ta en titt på People idag, en av de mest kända och långvariga källorna till kändisnyheter. De har funnits i många decennier och har inte visat några tecken på att sakta ner trots övergången från tryckta till online-medier. Oavsett om du letar efter underhållningsnyheter eller bara allmän information om dina favoritkändisar, är People ett utmärkt val. Låt oss ta en närmare titt och se om det är rätt för dig!
Historia
Ända sedan starten har idén till tidningen People tillskrivits en man vid namn Andrew Heiskell. Heiskell krediteras inte bara för att ha konceptualiserat People, utan fungerade också som tidigare VD för Time Inc. och tidigare utgivare av Life magazine. Heiskell var inte heller ensam om att grunda People, eftersom han var en av de stora journalistiska kompanierna som hjälpte till att forma tidningens första nummer. Den grundande chefredaktören för tidningen var till exempel Richard B. Dick Stolley, som berömt förvärvade Zapruder-bandet av mordet på John F. Kennedy.
Visionen som tidningen People hade var att vara en publikation som skulle fokusera på de människor som orsakar nyheterna och som är fångade i det eller förtjänar att vara i det. Detta fokus på människor var något som massorna hade lätt att dras mot. Tidningen People debuterade i mars 1974 och blev snabbt framgångsrik. Time Inc. stärkte dock satsningen med en initial investering på 40 miljoner dollar, och tidningen People har sagts ha brutit jämnt på den investeringen inom de första 18 månaderna.
1996 började People publicera en spanskspråkig utgåva av tidningen. Denna utgåva skilde sig från den engelska versionen på både språk och innehåll, och tillser kändisar och ämnen av intresse i latinska länder.
År 2002 introducerade tidningen också en kompletterande tidning: People Stylewatch. Denna publikation fokuserade på mode, kändisstil och skönhet istället för de människor som gjorde nyheterna. Det blev ännu en succé. Den publiceras dock inte längre i tryck. Du kan fortfarande hitta den online.
Det har förekommit flera andra iterationer av tidningen People, inklusive den latinamerikanska versionen, Who magazine, Teen People och People.com. Även om tidningen People fortfarande publiceras en gång i månaden, är det överlägset enklaste sättet att komma åt Peoples innehåll via deras snygga och förvånansvärt diskreta webbplats.
Design
När jag tittar på people.com är det första som fångar min uppmärksamhet hur minimalistiskt det är designmässigt. Kanske är detta inte så förvånande för andra, eftersom tidningen People alltid har haft en smart och skarp känsla för stil. Det är förvånande med tanke på kändisens skvallerinnehåll (mer om det om lite). De flesta underhållningsnyhetssajter av denna typ tenderar att vara högljudda, prickiga och onödigt i ditt ansikte. Människor är dock eleganta och elegant utformade.
Denna webbplats är intuitiv och enkel att använda. Strax utanför fladdermusen kommer alla att vara proffs på att bläddra i den. Detta är ett utmärkt exempel på intuitiv webbplatsdesign. Det är väldigt rakt fram - det finns ett gäng artiklar att välja mellan, eftersom de flesta nyhetssajter är formaterade, i mitten av sidan; och sedan en snabb och luftig menyrad för webbplatsen att utforska efter avsnitt: Nyheter, underhållning, livsstil, kungligheter, shopping, folk-TV.
Innehåll
Detta är ytterligare en vinst för People.com, enligt min mening. Det finns massor av innehåll här, som spänner över text, bild och video. Dessutom är de typer av innehåll som erbjuds på People TV - originella underhållningsnyhetsprogram - helt gratis. Det är något som få underhållningsnyhetssajter kan skryta med!
Förutom allt det fantastiska innehållet på People finns det artiklar här som ständigt uppdateras. Om något viktigt händer i världen av populär underhållning, Har människor skopan sekunder eller minuter senare.
Jag bryr mig inte om innehållet i People's artiklar eftersom majoriteten av det verkar sakna substans. Det som började som en tidning som fokuserade på att profilera intressanta människor och förstå hur de gör nyheter har fallit långt, långt ifrån sina glansdagar. Idag är det mesta av vad People erbjuder bara en kändisskvallertrasa.
Jag tror att Richard Stolley inte skulle gilla den här typen av ytligt innehåll i People. Men om skvaller är din grej, borde du vara glad eftersom det finns mycket av det i tidningen. Om det inte är din grej, kanske den tryckta versionen av People har lite integritet kvar, eftersom den inte har så mycket ytligt innehåll.
Skrivbords- och mobilupplevelse
Jag nämnde tidigare att jag älskar designen av People. Det är subtilt och professionellt, lätt att använda. Det inkluderar skrivbordsupplevelsen i webbläsaren samt mobilupplevelsen i webbläsaren. Oavsett vilken enhet du använder erbjuder People.com en utmärkt upplevelse.
Det finns en People-app som är värt att kolla in om du vill ta din läsning på språng. Det är strömlinjeformat, lättare att surfa på en smartphone och också ganska väl utformat. Inte riktigt lika väl utformad som själva webbplatsen, men den har fått ett genomsnittligt betyg på 4.3 stjärnor på Apple App Store.
Prissättning och planer
People.com är en gratis webbplats där du kan komma åt så många artiklar du vill utan att betala någonting. Det finns dock några prenumerationsalternativ tillgängliga, inklusive uppgradering till premium som ger dig tillgång till arkiveringsfunktioner och mer. Det finns också exklusivt innehåll och erbjudanden tillgängliga för premiumprenumeranter. Slutligen kan du prenumerera på tidningen på gammaldags sätt om du vill (genomsnittspris $ 89,99 per år) - priset förändras alltid.
Förslag som jag har för människor
Jag skulle gärna se att människor gör mer för att tillhandahålla kvalitetsinnehåll i denna dag och ålder. Jag tror att det skulle vara bra om deras premiumtjänst erbjöd lite mer av ett incitament. Till exempel kan du inkludera några extra artiklar och möjligheten att bokmärka dem.